Vecka 18

Något jag har lagt märkte till som jag måste säga jag tycker är väldigt udda, men det måste vara något speciellt iaf. Varje gång jag lagar mat börjar bäbisen röra sig extra mycket, har hänt så flera dagar i rad nu och även igår när jag var på jobbet så vart den som en vilde därinne...och när jag jobba och hade mig då rörde den sig väldigt ofta.

Sen hade jag rast och jag gick hem och la mig och vila mellan timmarna och låg i sängen och halvsov och såg på tv, då jag fick en kraftig spark så jag rent nästan hoppa till, den gick då inte ta miste på vill jag lova. Så den lilla bäbisen jag har härinne är verkligen inte lugn, och inte på nätterna den lär ju hålla mig vaken när den blir starkare :P



Barnet
Nu är bebisen ungefär 14-16.5 centimeter lång från hjässa till rumpa och väger cirka 140-200 gram. Skelettet består mest att ännu mjukt och böjligt brosk, men det kommer att hårdna senare. En skyddande substans som kallas myelin börjar nu omsluta ryggmärgen.

Nu kan fostret höra! Benen i innerörat och nerverna till hjärnan är utvecklade. Fostret kan höra ljudet av blod som pumpas genom navelsträngen och moderns hjärtslag. Det kan till och med bli skrämt av höga ljud.

Fostret kan också svälja. Han eller hon kan svälja så mycket som 1 liter fostervatten under en dag. Nya forskningsresultat indikerar att fostret redan kan känna törst. Törsten kan vara anledningen till att barnet sväljer för att hålla det skyddande fostervattnet på en jämn nivå.

Fram tills nu har fostrets skelett varit mjukt men nu börjar det att hårdna. De första benen att hårdna är de som finns i benen och i innerörat. Handflatorna har sin rätta form och nu utvecklas fingeravtrycken.

Barnet är känsligt för ljus och det kan göra grimaser, vinka och reagerar på ljud och stötar.

Med hjälp av ett speciellt stetoskop är det nu möjligt att höra bebisens hjärtslag. Det är både spännande och lugnande att höra det lilla hjärtat galoppera på. Om du är orolig för hur bebisen mår och utvecklas, kan det vara skönt att höra. Och om det börjar kännas som att graviditeten pågår för evigt, kan det vara kul att påminnas om vad som väntar efter 40 långa veckor.



Mamma

I slutet av vecka 17 når livmodern till mitt emellan blygdbenet och naveln. Åtminstone människor som du umgås med dagligen ser nu att du är gravid.

Har du känt några sparkar än? Vissa gör det redan nu, andra om ett par veckor. När de väl kommer är det spännande, ett påtagligt tecken på att det finns någon därinne. En del konkreta besvär kan börja göra sig påminda. Du kan känna dig andfådd, få halsbränna och sura uppstötningar. Det brukar lätta om du undviker att äta och dricka sent på kvällen och även undviker starkt kryddad mat. Det finns också läkemedel receptfritt på apoteket.


Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback