Vecka 22

Jag mår knappt illa längre, tyvärr är jag fortfarande väldigt trött och slut, men det tror jag också snart kommer börja släppa eftersom jag känner mig piggare och piggare för varje dag. Börjar även märka ett mönster hur han i magen är vaken, mest morgon o kväll sen tyvärr även nätter ;) Min kära sambo Tommy har även fått många sparkar veckan som varit, och han är väldigt glad och jag ser hur han lyser när han får en spark :)

Fick ett par mammabyxor av mamma, 2 kjolar och en blus av farmor som jag kan ha nu och framåt, jätte härliga kläder. Tack mamma & farmor.



Uträkning utgår från dagens datum: Sön 8 mar 2009.
Din graviditet startade Sön 12 okt 2008.
Din menscykel är ca 29 dagar
Du blev gravid ungefär Sön 26 okt 2008 (ägglossningen).

Du är på dag 148 av 280. (52,9%).
Du är i vecka 22.
Du har gått 21 fulla veckor och 0 fulla dagar (v21+0).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Lör 18 jul 2009
Du har 132 dagar kvar till beräknad förlossning.


Barnet:

Nu väger fostret cirka 360-520 gram och är ungefär 27 centimeter långt från hjässa till häl. Ögonbryn och ögonlock är fullt utvecklade och fingertopparna täcks av naglar.

"Små grytor har stora öron": Nu kan bebisen höra vad du säger eller sjunger. Vissa studier pekar på att att nyfödda barn suger kraftigare om de lyssnar på en saga de hört ofta i livmodern. Om du vill göra din egen "vetenskapliga" undersökning, kan du välja en bok du tycker om och läsa den högt. Det är klokt att välja något du inte kommer att tröttna på i brådrasket, eftersom det kan råka på att bli en storfavorit du får läsa många, många kvällar framöver...

Mamman:

Livmoderns övre kant når en bit ovanför naveln och det går att se utanpå magen när barnet rör sig. Ditt tandkött kan vara svullet, kanske blöder det lite när du borstar tänderna. De flesta gravida mår fortfarande bra vid den här tiden och det kan kännas avlägset att börja planera för sin föräldraledighet. Men det kan vara klokt att tänka igenom sin situation. De flesta kvinnor mår bra av att ta en paus innan barnet kommer och då är det viktigt att planera in den i tid. Kanske har du semester eller någon annan ledighet du kan ta ut? Du har annars rätt att vara föräldraledig från ditt arbete i 7 veckor innan beräknat förlossningsdatum.


Kommentarer
ebba (:

Jag vill gärna ha hjälp med designen och så på min blogg, hjälp?

Skulle uppskattas

2009-03-08 11:00:14
URL: http://Bajs



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback