Fotoboken

Ja jag lovade ju Emma att skriva om min kära bok som jag håller på att göra med hjälp ut av Photoshop CS3. Det jag gör kallas digital scrapbooking, går ut på ungefär samma som vanlig scrapbooking fast jag gör min på datorn och inte på ett papper.
Mycket fixar jag själv eftersom jag har ganska goda kunskaper om Photoshop, men för er som inte har det så kan jag tipsa om Freebies det är gratis PSD-filer (allstå filerna man sparar i photoshop) så man kan använda dem på vilken bakgrund som helst. Det är såna jag använder när jag lägger in t.ex. blommor, rosetter m.m. Sedan finns det även olika scrapbooking papper att hitta på nätet, ska se om jag kan tipsa er om några bra sidor senare. Många sidor är på engelska i BÄSTA fall annars kan de vara på alla möjliga språk, men man får söka sig fram. Men står nästan alltid FREEBIES när det är gratis, annars kostar det pengar, inga extrema kostnader så skulle lätt själv kunna köpa en uppsättning om jag hitta något jag fastna för :) kanske 10-40 kr och då får man massor.

Sedan för skapa själva boken har jag hittat en sida där man kan beställa fotoböcker och välja fri mall. PixGEN heter programet, super inte heller så svårt att förstå. En viktig sak är att man verkligen läser så man får rätt mått på sina boksidor. Den som jag håller på med är 25x25 cm och det tycker jag är lagom och det blir måånga pixlar över 2000 pixlar och över 4000 pixlar om man gör en dubbelsida. Så ett tips är att om man inte har en så snabb dator ha så lite som möjligt uppe eftersom annars kommer allt man gör gå rätt segt.

Om ni har några frågor så är det bara ställa dem, jag svarar på det jag kan :)

En sida som har en hel uppsättning med Freebies är denna sida
Men det är bara en samlingssida till andra bloggar/sidor så sen får man leta sig vidare. :)
Och denna sida som trycker böckerna och har programet PixGEN.

Här är sidorna jag har skapat än så länge håller just nu på med en dubbelsida till :) Ska även skapa en vacker framsida när jag valt ut rätt bilder :)





Kommentarer



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback